Expedice Coltishall 2007 (Anglie)

HROBY ČESKOSLOVENSKÝCH LETCŮ, LETECKÉ ZÁKLADNY A MUZEA NA TRASE

**REDSTONE REIGATE, Surey – hřbitov **

Nadporučík – F/Lt Bohumil Horák 1. sq. *19/01/09 Komárno u Bystřice pod Hostýnem †29/06/41 Horley, 3 km sev. od letiště Gatwick

Zahynul při služebním přeletu z letiště Redhill na letiště Gatwick. Se svým letounem Hurricane Mk. IIB (Z3240 ) JX – ? se zřítil ve 21. 45 hod. u obce Horley, 3 km severně od Gatwicku, krátce před dosednutím. Podle vzpomínek jeho kamaráda Antonína Lišky se Bohumil Horák nabídl, že dopraví na sousední letiště nahazovací kapsle, které se používaly ke startování motorů. Při vyšetřování havárie se vyskytla domněnka, že mu krabička s patronami zapadla mezi řízení kormidel. P/O Horák byl pohřben 4. 7. 1941 na hřbitově Redstone Reigate Surrey, hrob č. 52. Hřbitov leží v prostoru mezi známými letišti z období bitvy o Británii – Biggin Hill, Redhill a Gatwick.

Hřbitovy v okolí Swindonu

WATCHFIELD, Berkshire – hřbitov

rotmistr – F/Sgt Rudolf Tesárek 3. EFTS* *17/10/09 Kročehlavy
†26/03/41 Lechdale

*Elementary Flying Training School – Elementární letecká pilotní škola

Během cvičného letu instruktor Rudolf Tesárek prováděl vývrtky s letounem Tiger Moth Mk. II R 5062. Letoun byl opatřen pumovým závěsníkem pod trupem, se kterým se nesměla provádět akrobacie. Dvouplošník se stal neovladatelným. Žákovi Sgt. Hloužkovi se podařilo letoun opustit na padáku. Rudolf Tesárek se z letounu nedostal a u obce Lechlade zahynul. Jiří Rajlich uvádí ve svých knihách zřejmě chybně obec Lechdale – obec s tímto názvem v této oblasti není! Sgt. Rudolf Tesárek byl pohřben 31. 3. 1941 na vojenském hřbitově ve Wat-chfieldu (hrob č. 7). Sgt. Hloužek později nastoupil službu u 313. peruti a 18. 11. 1942 se nevrátil z útoku na letiště Lannion ve Francii. Jeho jméno je vzpomenuto na panelu 74 v památníku letců Runnymede.

**ALL SAINTS, YATESBURY, Wiltshire – hřbitov **

rotný – Sgt Vilém Michálek 2. SS* *01/08/15 Bystřice pod Hostýnem †24/04/42 Highway Farm, poblíž Colne, Wiltshire

*Signal Scholl – spojovací škola – škola pro radiotelegrafisty

Sgt Vilém Michálek zahynul při letecké nehodě ke které došlo při cvičném letu, k němuž startoval z letiště YATESBURY v rámci školy pro radiotelegrafisty. Z blíže neobjasněných příčin se zřítil s letounem Proctor MK. I R7522 na pozemek Highway Farm poblíž Calne (Jiří Rajlich uvádí chybně Colne). Sgt Michálek byl 28. 4. 1942 pohřben na hřbitově v Yatesbuty, Wiltshire, severozápadně od kostelíka (All Saints Churchyard) v Yatesbury, Wiltshire. V některých pramenech se uvádí jméno civilisty, který s ním byl na palubě letadla a který také zahynul – A. J. Chivers.

CHIPPENHAM, Wiltshire – hřbitov

svobodník – Sgt Jan Klos 9. SFTS* *19/10/18 Kopřivnice †29/08/41 Calcot Farm, Tetbury poblíž letiště Hullavington

*Service Flying Training School – pokračovací pilotní výcviková škola

Dvaadvacetiletý frekventant pokračovací pilotní školy v Hullavingtonu zahynul v průběhu cvičného letu s letounem Master Mk. I N 7632. Při přetažení jím pilotovaný letoun ztratil rychlost a zřítil se. K tragédii došlo v 15.30 h. na pozemku Calcot Farm v Tetbury.V hořících troskách letounu našel Jan Klos smrt. Byl pohřben 1. září 1941 na hřbitově v Chippenhamu, hrob č. 1 – H-37.

rotný – Sgt František Seďa 9. SFTS* *10/09/14 Hýsly u Kyjova †12/08/41 poblíž Hullavingtonu

četař – LAC Antonín Mikoláš 9. SFTS* *19/04/19 Nošovice †12/08/41 poblíž Hullavingtonu

  • Service Flying Training School – pokračovací pilotní výcviková škola

Poblíž Hullavingtonu došlo k tragické srážce dvou letounů, která stála životy pěti letců. Jedenomotorový cvičný letoun Master Mk. I T8378, na jehož palubě se nacházeli instruktor Sgt František Seďa a jeho žák LAC Antonín Mikoláš, se při letu podle přístrojů v mracích srazil s dvoumotorovým Oxfordem ze školy bombardovacích letců.

Na palubě Oxfordu se nacházeli tři letci – Cpl. Wiliam, J. Moore a Francis E. Cock. Seďa s Mikolášem byli pohřbeni 15. 8., hroby č. 1H19 a 1H7. J. Moore byl pohřben na novém hřbitově ve Willesdenu. Zbývající členové posádky Oxfordu jsou údajně pohřbeni také v Chippenghamu.

rotný – Sgt Josef Sedláček 9. SFTS *22/02/15 Mannheim †16/04/42 3 km jihoz. od Babdown Rig.

Zahynul při havárii dvoumotorového cvičného letounu Oxford Mk. I V 4021. Ke cvičnému letu vzlétl jako žák pokračovací pilotní školy z mateřského letiště Hullavington. Kolem 16.00 hod. letoun z neznámých příčin havaroval a shořel 3 kilometry JZ od Babdownu. Společně se Sedláčkem v letounu zahynuli F/Sgt. Atkinson (Kanaďan) a Brit AC1 H. W. C. Bond. Sgt Sedláček byl pohřben stejně jako F/Sgt. Atkinson 21. 4. 1942 na hřbitově v Chippenhamu (hrob č. I- H –19), ACI Bond v Bromptonu. Na tomto hřbitově je také pochován válečný veterán, pilot Bořivoj Šmíd. Jako druhý pilot (kapitánem letounu byl O. Doležal DFC) se 24. 3. 1950 zůčastnil úletu tří Dakot ČSA do Mnichova. Poté se dostal zpátky do Anglie a byl přijat jako učitel do RAF. Zahynul 29. 5. 1951 při havárii Wellingtonu 1. navigační školy v Hullavingtonu. K tragické nehodě došlo u Grittletonu, hrabství Wiltshire.

četař – Sgt Bořivoj Šmíd 310.sť. peruť *24/10/18 Ivanovice na Hané (Vyškov) †29/05/51 Grittleton u Hullavingtonu, Wiltshire

CIRENCESTER, Gloucester – hřbitov

četař – Sgt František Doležal 4. FPP *18/05/19 Doudleby nad Orlicí †07/02/41 Kemble

rotmistr – Sgt Oldřich Fiala 4. FPP* *24/06/18 Olomouc †07/02/41 Kemble

  • Ferry Pilots Pool – oddíl pro přelétávání letounů

Při služebním letu zahynuli dva jednadvacetiletí příslušníci HQ 4. Ferry Pilots Poolu v Kemblu. Krátce po startu z tamního letiště se v 17.00 h.zřítili se spojovacím letounem Miles Magister Mk.I P2448. Příčinou nehody byla zřejmě skutečnost, že se piloti před letem nepřesvědčili o množství paliva v nádržích. Krátce po startu došlo k vysazení motoru a následnému pádu letounu. Sgt. František Doležal byl mrtev na místě, první pilot Sgt. Oldřich Fiala zemřel na následky zranění ještě téhož dne v nemocnici. Oba piloti byli pohřbeni 11. 2. 1941 na hřbitově v Cirencesteru v hrabství Gloucestershire.

BLACK BOURTON, St. Mery – hřbitov

četař – Sgt Václav Kříž 2. SFTS* *20/08/17 Líšnice †21/05/41 letiště Brize Norton

  • Service Flying Training School – pokračovací pilotní výcviková škola

V průběhu cvičného letu se v 11.10 h. srazil nad letištěm Brize Norton s dalším letounem Oxford. Byl pohřben na hřbitově St. Mary, Black Bourton, hrob č. D1. Jiné prameny uvádějí jako místo neštěstí 1,5 km západně od le-tiště Akeman Street? a hřbitov v Burton Abbots (St. Mery). První varianta se zdá pravděpodobnější neboť základna Brize Norton leží vedle Black Bourtonu a 2. SFTS v této oblasti působila (a nebo je to to samé?).

STRATFORD ON AVON – hřbitov

nadporučík – F/O Václav Ždímal 311. sq. *24/10/14 Sarajevo †29/06/44 Roskilly Farm, St. Keverne, Cornwall

Na zdejším hřbitově je údajně uložena urna F/O Ždímala z posádky F. Naxery. Ten zahynul jako kapitán letounu Liberátor GR. Mk. V BZ 754 (J) při havárii po startu k operačnímu letu z letiště Predannack. Současně s ním zahynuli J. Jiroutek, J. Kubát, E. Kukulínek, W. Staňo, M. Štěpánek, L. Žilák a V. Ždímal. Jakoby zázrakem přežil havárii Sgt. František Bebenek, který po nárazu prolétl oknem mezi piloty a ač těžce raněn, dožil se konce války. Zahynulí letci byli pochováni v Helstonu. F/O Naxeru nechala jeho manželka Theresa pochovat 6. 7. 1944 na hřbitově v jejím rodném Holywellu v hrabství Flintshire (hrob č. RC 32/1). F/O Ždímal byl 5. července zpopelněn v Plymouthu a urna uložena na hřbitově ve Stratford on Avon. Po válce prý byla urna předána pozůstalým v Brně.

WEST BROMWICH, All Saints Stafford – hřbitov

četař – Sgt Miloslav Maňásek 311. sq.

  • 01/01/22 Slav. Kobaš

† 13/07/44 Marlborough Village, Devon

Nevrátil se z protiponorkové hlídky nad západními přístupy k Lamanšskému průlivu, k níž startoval Liberátor GR. Mk V BZ 717(c) ze základny Predannack.Velitelem letounu byl W/O Ludvík Košek. Pro špatné počasí narazili v mlze do kopce poblíž letiště Bold Head v hrabství Devon. Letoun shořel a nikdo z devítičlenné posádky nepřežil. Pohřeb letců proběhl 19. 7. 1944 v Plymouthu, Sgt. Maňásek byl pohřben ve West Bromwich u Wolverhamptonu.

**WOLVERHAMPTON, St. Philip Penn Field – hřbitov **

poručík – F /Lt Václav Haňka 311. sq.

  • 07/11/19 Sokolnice

†18/10/42 Ruislip, 1 km vých. od letiště Northolt

Zahynul při největší letecké katastrofě v dějinách čs. letectva ve 2. sv. válce. Přihodila se v průběhu přeletu z letiště Talbenny do Northoltu. Zahynulo při ní celkem 14 čs. letců, příslušníků 311. bombard. peruti. Celou tragédii umocnila skutečnost, že kromě nich zahynuly na zemi ještě dvě ženy (sestry) se svými čtyřmi malými dětmi. Pohřeb 14 letců proběhl 23. 10. 1942 v Bro-okwoodu. Jediným pochovaným jinde byl Václav Haňka. Na přání jeho anglické manželky byl pohřben 24.10. 1942 ve Wolverhamptonu. Krátce po Haňkově smrti se jeho vdově narodila dcera Rosemarie, která však v necelých 6 letech zemřela. Je pohřbena ve stejném hrobě jako její otec, jenž ji nikdy nespatřil.

COSFORD – letiště a muzeum

Letiště, letecké muzeum. Za války zde býval čs. depot – shromažďovací stanice.

DONINGTON, St. Cuthbert, Shropshire

svobodník – LAC Josef Melena 2. SFTS*

  • 09/02/18 Praha

† 21/07/41 Wolverhampton

svobodník – LAC Miroslav Drnek 2. SFTS*

  • 26/10/17 Blovice

† 21/07/41 Wolverhampton

  • Service Flying Training School – pokračovací pilotní výcviková škola

Nevrátili se z cvičného letu, k němuž starovali z letiště Brize Norton s letounem Oxford Mk I. V průběhu letu díky letecké nekázni narazili do bloku obytných domů ve Wolverhamptonu. Přesné místo havárie je Main Wol-ver D´Ham Road, Pouson Avenue, 1,5 km jižně od centra. Oba byli pohřbeni 28. 7. 1941 v Doningtonu. Jejich instruktor byl Bohumír Fürst, podle kterého byli oba neukáznění.

**COVENTRY – město **

Návštěva města za války výrazně zničeného bombardováním. Hlavní nálet 14. 11. 1941.

**COLTISHALL – letiště **

Letecká základna 68. perutě, která zde operovala v období: 8. 3. 1942  – 5. 2. 1944 27. 10. 1944 – 8. 2. 1945 27. 2. 1945 – 15. 3. 1945

**SCOTTOW, Norfolk – hřbitov **

rotný – Sgt Václav Brejcha 257. sq. *13/04/15 Životice †19/06/41 Severní moře, 0,5 km od Southwold, Suffolk

Zahynul při služebním letu za řízením letounu Tiger Moth (N 6835). Jednalo se o přelet z Faranborough do Coltishallu. Letoun se z neznámých príčin ztratil nad mořem severně od Southwoldu (M 59/J5). Tělo Václava Brejchy vydalo moře až po měsíci, konkrétně 18. 7. 1941, kdy jej vyplavilo na pobřeží u Southwold. Byl pohřben 21. 7. na hřbitově Scottow, Norfolk, kde většinou leží čs. posádky od 68. noční stíhací peruti.

praporčík – W/O Karel Richter 68. noční stíhací peruť 17/10/02 Hlinsko †05/09/42 Frettenham, poblíž letiště Coltishall

rotmistr – F/ Sgt Jaroslav Kovanda 68. noční stíhací peruť 22/01/13 Bohušovice †05/09/42 Frettenham, poblíž letiště Coltishall

Krátce po startu na noční patrolu ze základny v Coltishallu začal ve výšce asi 300m letoun Beaufighter Mk. IF, WM-P, (X 7842) hořet. V plamenech se zřítil nedaleko Frettenhamu, JV od letiště a Čs. posádka W/O Karel Richter (veterán polské kampaně) a jeho radarový operátor F/Sgt. Jaroslav Kovanda (čs. příslušník interbrigád ve Španělsku) v troskách uhořela. Oba byli pohřbeni 9. 9. 1942 na hřbitově Scottow. V pramenech je zřejmě chybně uváděno místo dopadu Frattenham.

podporučík – P/O František Glauder 68. noční stíhací peruť *23/10/09 Přáslavice †13/09/42 letiště Coltishall

rotný – Sgt František Vašata 68. noč. stíhací peruť *11/07/17 Brandýs nad Labem †13/09/42 letiště Coltishall

Pouhý týden po smrtelné havárii posádky Richter – Kovanda zahynula u 68. perutě další československá posádka – pilot P/O František Glauder (veterán bitvy o Francii, v níž létal na Devoitinách D – 520 u GC1/3 a dosáhl tří sestřelů) a jeho radarový operátor Sgt František Vašata. K tragédii došlo v průběhu nácviku spolupráce se světlomety v okolí mateřského letiště Coltishall. Při průletu nad letištěm byl pilot oslněn natolik, že ztratil orientraci a letoun Beaufighter Mk. I F, X 7703, WM-B se ve 23. 20 zřítil poblíž letiště. Oba letci v troskách letounu zahynuli. Jejich pohřeb se konal 16. 9. 1942.

poručík – F/O Jozef Menšík 68. noční stíhací peruť *19/11/17 Topolčany †22/04/43 letiště Swanton Morley

poručík – F/O Rudolf Slíva 68. noční stíhací peruť *16/02/12 Řepiště †22/04/43 letiště Swanton Morley

F/O Jozef Menšík a jeho radarový operátor P/O rudolf Slíva nalezli společně smrt v troskách Beuafighteru Mk. VIF V8567 (WM-B), který se zřítil v průběhu cvičného nočního letu poblíž letiště Swanton Morley (28 km západně od mateřského letiště Coltishall, ze kterého ve 20.30 startovali). Podle výpovědi svědků vylétl letoun v ostrém piké z mraků, přešel do spirály ve které se ve vzduchu rozpadl na kusy. Příčina tragédie zůstala neobjasněna, zřejmě šlo o technickou závadu. Posádka byla pohřbena 26. 4. 1943. Jozef Menšík předtím sloužil u 312. stíhací perutě. 8. 7. 1941 byl sestřelen nad okupovanou Francií. Podařilo se mu vyhnout zajetí a přes Španělsko se dostal zpět do Británie.

vojín – Petr Haas 5. AOS* *03/05/20 Ostrava †23/10/42 Rhin of Kell, 8 km SZ od Newton Stewart, Galloway

*AOS – Air Observer School – škola leteckých navigátorů

Během nočního cvičného letu s letounem Anson Mk. I DG 387 narazil britský pilot Sgt. Millinger se třemi navigátory (žáci Sgt Petr Haas a Václav Jelínek a instruktor Sgt Lunny) do skály u Galloway hrabství Wigtown, Skotsko. Trosky letounu nalezla pátrací skupina ze základny RAF Wigtown až 26. 10. 1942. I/Lt Jelínek byl pohřben 30. 10. 1942 na hřbitově Kirkinner (hrob č. 610), Sgt Haas 31. 10. ¨1942 na hřbitově v Norfolku (Scottow Cementery), Sgt. Millinger na římsko-katolickém hřbitově v Liverpoolu (Yew Tree Cementery), Sgt Lunny v New Stevensonu.

LOWESTOFT – hřbitov

podporučík – P/O František Horký 311. sq. *16/03/17 ? †03/11/42 Lowestoft

Sloužil u 311. jako radiotelegrafista – střelec. Ze zdravotních důvodů byl propuštěn nejdříve od útvaru a posléze z RAF. Zahynul při výkonu služby u NT čs. samostatné brigády.

EAST WRWTHAM

letiště 311 čs. bombardovací perutě (16. 9. 1940 – 28. 4 .1942)

DUXFORD – letiště a muzeum

310. peruť: 12. 7. 1940 – 26. 6. 1941 312. peruť: 5. 9. 1940 – 26. 9. 1940

**HENDON – letecké muzeum **

PINNER HARROW, Middlessex – hřbitov

S/Ldr* Jan Veselý 311. peruť pilot *17/05/06 Přehořov u Soběslavi †17/10/40 Betley Priory Stanmore, Middlesex

*S/Ldr – Squadron Leader Jan Veselý se narodil 17. května 1906 v Přehořově u Soběslavi. Po absolvování stát. učitelského ústavu v Soběslavi r. 1926 vykonal studia na vojenské akademii v Hranicích. Jako štábní kapitán letectva uprchl v červnu 1939 přes Polsko, Rusko, Francii do Londýna, odkud konal ve služ-bách Anglie letecké útoky na Německo. Toto se mimo jiného píše v pamětním listu vydaném obcí Přehořov na počest svého rodáka 2. března 1947. Zde je také uvedeno že byl major ( po roce1989 povýšen na plukovníka) čsl. letectva vyznamenán Čsl. válečným křížem 1939 „IN MEMORIAM“. Podle seznamu Johna Sigmunda zpracovaného podle archivních pramenů z Velké Británie byl Jan Veselý jedním z několika desítek (cca 40) našich příslušníků RAF, kteří bojovali v letech 1936 – 1939 v internacionálních brigádách ve Španělsku. Sgt František Zapletal 311. peruť druhý pilot 28/03/10 Jezernice †17/10/40 Betley Priory Stanmore

P/O Jaroslav Slabý 311. peruť navigátor *11/04/14 Chrudim †17/10/40 Betley Priory Stanmore, Middlesex

P/O Jaroslav Matoušek 311. peruť radiotelegrafista 14/02/15 Choceň †17/10/40 Betley Priory Stanmore, Middlesex

Sgt Josef Albrecht 311. peruť přední střelec *06/10/15 Horka nad Moravou †17/10/40 Betley Priory Stanmore, Middlesex

Noc z 16. na 17. září 1940 se díky špatné předpovědi počasí stala pro 311. osudnou. Ztratila tři letouny ze čtyř vyslaných. Jedním z nich byl Vellington Mk.IC N2771 (KX–H) pilotovaný S/Ldr Janem Veselým. Ještě cestou k cíli (Brémy) letoun postihla námraza, posádka proto odhodila pumy v prostoru Oldenburgu a vracela se na základnu. Navíc byl letoun ještě zasažen flakem, který vážně zranil radiotelegrafistu a poškodil radiostanici. Piloti, kteří v mlze ztratili orientaci v  03.22 hod narazili do balonové baráže v oblasti Londýna. Letoun se v plamenech zřítil na tenisový kurt v Bentley Priory u Stanmore, pár set metrů od sídla Fighter Command. Pět letců, kteří na místě zahynuli, bylo pohřbeno 21. 10. 1940 na novém hřbitově Pinner Harrow do společného hrobu. Jako jediný se z posádky zachránil zadní střelec P/O František Truhlář. Zůstal v zadní části letounu, která se nárazem utrhla. Po 13 měsíců trvajícím léčení se vrátil k peruti. Na vlastní žádost absolvoval pilotní výcvik. 27. 8. 1943 nastoupil jako stíhací pilot u 312. čs. peruti. Dne 11. 6. 1944 při návratu z hlídky nad invazním předmostím v Normandii, v mlze, pro nedostatek paliva havaroval u Portsmouthu a podruhé prošel ohnivým martyriem.

V blízkosti tohoto hřbitova bylo zpopelněno několik našich letců v krematoriu Golders Green. Jedná se např. o Zdeňka Gaunera a Otto Mandlera od 311. perutě, kteří zahynuli 1. 1. 1945 na ostrově Hoy v letounu Liberator PP-Y. Další letec zde zpopelněný byl také od 311. perutě – Sgt. Otto Kennedy. Zahynul při startu letounu Liberator PP-D z letiště Tain 10. 4. 1945. Posledním příslušníkem RAF, který zde byl zpopelněn je Walter Hecht z Třince, který zahynul 1. 11. 1943 při autonehodě autobusu.

NORTHWOOD RUISLIP, Middlesex – hřbitov

četař – Sgt Josef František DFM 303. polská stíhací peruť 07/10/13 Otaslavice † 08/10/40 Cuddington Way, Ewell, poblíž Sutton, Surrey

Nejúspěšnější pilot v bitvě o Británii byl český příslušník 303. polské st. perutě sergant Josef František. V průběhu 28 dní (mezi 2. a 30. zářím 1940) zničil 17 nepřátelských letadel.Tak vysoké skóre dosáhl díky své agresivní taktice, kdy se k protivníkovi přiblížil na malou vzdálenost a spustil palbu. Dvakrát získal DFM a také čs. a polské válečné kříže.

Dne 8. 10. 1940 v 9.05 hodin odstartovala z letiště Northolt skupina 12 letadel od polské 303. stíhací perutě na hlídkový let nad Essexem. Při návratu se Josef František od skupiny vzdálil a na volání rádiem nereagoval. V 9.40 hod. jeho letoun Hurricane Mk.I R 4175 (RF-R) havaroval v Ewellu, poblíž Sutton. Podle očitých svědků nehody zachytil letoun křídlem o zem, udělal salto a po dopadu začal ihned hořet. Při nárazu byl pilot vymrštěn z kabiny a při dopadu na zem si zlomil vaz. Byl na místě mrtev. Příčina záhadné tragédie není a zřejmě nikdy nebude přesně objasněna. Podle historiků se zřejmě jednalo o kombinaci dvou faktorů, tj. fyzickou a psychickou únavu a leteckou nekázeň. Sgt Josef František byl pohřben 10. 10. 1940 na hřbitově polského letectva v Northwoodu, hrob č. H 246.

NORTH WEALD – letiště a místo s srazu s místními kolegy leteckými historiky. 310. peruť 28. 8. 1944 – 29. 12.1944 312. peruť 27. 8. 1944 – 3. 10.1944 313. peruť 3. 10. 1944 – 29. 12. 1944

NORTHOLT – letiště

Z tohoto letiště mimo jiné operovala slavná polská 303. stíhací peruť, jejímž příslušníkem byl od 2. srpna 1940 Sgt. Josef František. S touto základnou jsou spjaty osudy celé řady Čechoslováků např. od 601. a 615. perutě.

V souvislosti ze základnou Northolt nelze nepřipomenout jednu z největších tragédií v dějinách československé Třistajedenáctky a celého československého letectva ve Velké Británii. Při havárii letounu Vellington Mk. IC T2564 (KX-T) 18. 10. 1942 zahynulo celkem čtrnáct československých letců, příslušníků 311. čs. bombardovací peruti (plus jeden belgický důstojník). Jednalo se o kompletní posádku P/O Bulise a nekompletní F/Lt Študenta, které letěly do štábu Coastal Command v Northwoodu. Letci měli být podrobně vyslechnuti v souvislosti se svými útoky na ponorky. Zbylí čtyři letci patřili k pozemnímu personálu a letěli do Londýna na dovolenou. Ke katastrofě došlo v průběhu přeletu z mateřského letiště Talbenny do Northoltu, 1 km východně od letiště Northolt v obci Ruislip. Letoun řízený zkušeným a čerstvě povýšeným P/O Bulisem při poslední zatáčce před přistáním z blíže neobjasněných příčin sklouzl z výšky asi 150 – 200 metrů po křídle a havaroval. Následovala exploze palivových nádrží. Všech patnáct letců na místě zemřelo.Celou tragédii umocnila skutečnost, že kromě nich zahynuly na zemi ještě dvě ženy (sestry) se svými čtyřmi malými dětmi (Lily Reayová s dcerami Ruth a Marion, Phyllis Streetová s dcerami Phillis Mollie a Beryl Flora). Bulis se jim již nestačil vyhnout. Počet mrtvých tak dosáhl smutné cifry 21 osob. Příčina nehody nebyla nikdy objasněna. Pohřeb čtrnácti letců proběhl 23. 10. 1942 na vojenské části hřbitova v Brookwoodu v hrabství Surrey. Jediným jinde pochovaným byl F/Lt Haňka. Na přání své manželky byl pohřben o den později ve Wolverhamptonu.

Seznam letců, kteří zahynuli při této havárii :

František Bulis, pilot, 26 let; Václav Študent, pilot, 25 let; Josef Švec, pilot, 36 let; Jan Bláha, pilot, 33let; Václav Haňka, navigátor, 22 let; Antonín Bunzl, radiotelegrafista, 23 let; Bedřich Gissǜbel, radiotelegrafista, 32 let; Jaroslav Jebáček, radiotelegrafista, 21 let; František Doležal, palubní střelec, 28 let; Vladimír Rájecki, palubní střelec, 22 let; František Stoklásek, pozemní personál, 28 let; František Paclík, pozemní personál, 38let; Josef Čech, pozemní personál, 31 let; Vilém Götzlinger, pozemní personál 31 let; Leemans, Belgičan, bývalý ředitel belgické pobočky Vacuum Oil Company, Station Transport Officer.

**UXBRIDGE – hřbitov **

F/Lt Karel Kuttelwascher DFC & bar Brigádní generál letectva in memoriam *23/09/15 Svatý Kříž (H. Brod) †18/08/59 Truro (V. Británie – Cornwall)

Byl nejen nejúspěšnějším čs. nočním stíhačem, ale i největším čs. stíhacím esem 2. světové války. (15 + 5 ve dne?). Na počátku války prošel Cizineckou legií v Alžírsku. Ve Francii absolvoval stíhací kurz v Chartres a od poloviny května 1940 létal na stroji Morane 406 a Dewoitine 520 jako člen Groupe de Chasse III. Ve Francii mu byly přiznány dva sestřely a jeden sestřel pravděpodobný. U RAF se Kuttelwascher přeškolil na Hurricany u 55. OTU. 3. 10. 1940 nastoupil k 1. peruti do Witeringu. Během 19 měsíců pobytu u perutě se stal vynikajícím nočním stíhacím esem. Připsal si na své konto 15 zničených letadel. Bylo mu rovněž svěřeno velení A letky 1. perutě a dvakrát uděleno DFS. Po opuštění jednotky nastoupil u 23. perutě na noční stroje DH Mosquito, ale nezaznamenal tu již žádné sestřely. Zbytek války strávil při neoperačních povinnostech v USA a Kanadě. Po návratu do Británie zakončil válku u 32. Maintenance Unit v St. Athanu při testování vícemotorových letadel. Po válce setrval ve vlasti jen krátce. Vrátil se zpátky do Británie za svou rodinou založenou za války.Později se stal kapitánem u letecké společnosti BEA. Válečné vypětí však na něm zanechalo následky. Zemřel zcela neočekávaně na srdeční infarkt, který jej postihl během dovolené v Truro v jihoanglickém Cornwallu. Nebylo mu ani 43 let.

Když se sestavovala tabulka nejlepších nočních stíhačů RAF, objevilo se jeho jméno s 15 potvrzenými nočními sestřely na 6. místě. Nešlo však o objektivní srovnání. Pět jeho úspěšnějších kolegů (dosáhli od 16 do 21 nočních sestřelů) dobylo většinu svých vítězství na dvoumotorových beaufigterech či mosquitech, vybavených palubními radiolokátory. Naproti tomu Kuttelwascher bojoval na jednomotorovém jednomístném hurricanu, který neměl žádný radar. Na rozdíl od svých „úspěšnějších“ kolegů si pro své oběti zaletěl nad silně bráněná nepřátelská letiště. Většina ostatních své sestřely nasbírala převážně nad vlastním územím. Naproti tomu Kuttelwascherovo skóre ve Francii je v různých pramenech interpretováno různě. Nejpřesnější údaj vycházející z francouzských archívů je: dva sestřely jisté a jeden pravděpodobný. Více než čtyřicet let po své smrti byl 8. května 2000 Karel Kuttelwascher ve své vlasti povýšen na brigádního generála.

BROOKWOOD – hřbitov

Čs. oddělení vojenského hřbitova v Brookwoodu

Třetí den expedice zde plánováno a také realizováno setkání s pplk. Arnoštem Polákem, jednatelem Svazu čs. zahraničních letců ve Velké Británii.

Dvanáctý, předposlední den expedice, zde plánováno a uskutečněno setkání s pplk. Karlem Maškem, tehdejším zástupcem vojenského přidělence České republiky ve Velké Británii.

(Pro itinerář trasy expedice zpracoval: Vladimír Vondrka)

Napsal Vladislav Burian, tisk, přečteno 5119x


© 2008 KLUB HISTORIE LETECTVÍ | Všechna práva vyhrazena